Evo par korisnih stvari

Motor, ovjes, mijenjač ...

Evo par korisnih stvari

PostPostao/la boky e30 » 22 stu 2008, 19:31

* Po završetku vožnje, a prije gašenja motora ključem, najprije preko odgovarajućih prekidača ugasiti: farove, ventilator, grijač stakla i ako je još koji jak el. potrošač ostao uključen, pa tek potom ugasiti motor. Ovako štedite električne kontakte brave odn. kontakt ključa.

* Motoru nanose najviše štete i skraćuju mu životni vijek sljedeća ponašanja vozača:
Dozvoljavanje visokih okretaja hladnog motora. Čak 3/4 životnog vijeka motora potroši se u periodima ''hladnog starta'' i zagrijavanja do dostizanja radne temperature, a svega ¼ za sve ostalo vrijeme njegovog rada. Otuda je od velikog značaja da se period zagrijavanja motora što više skrati. Za taj zadatak u motoru postoji termostat - da tek po dostizanju radne temperature motora propusti rashladnu tekućinu iz motora kroz hladnjak. Ovaj se trenutak najčešće može prepoznati po osjetnijem vraćanju kazaljke termometra na instrument tabli, što može poslužiti za provjeru ispravnog rada termostata. Dok je motor hladan, voziti sa malim gasom i niskim okretajima. U suprotnom (veliki zahtjevi i dopuštanje visokih okretaja u toku zagrijavanja) motor se ''najbolje uništava”. Veliki gas a mali okretaji motora (''preopterećen motor'' – npr. zahtijevanje za ubrzavanjem vozila velikim pritiskivanjem papučice gasa dok je vozilo u 5. brzini na velikoj uzbrdici): puno se od njega potražuje a on u takvom režimu niskih okretaja nema snage da bi povisio okretaje i tada se motor dosta grije, a slabo podmazuje i zato intenzivnije haba.
Veoma visoki okretaji pri velikom gasu. Visoki okretaji motora bez pritisnute papučice gasa (kočenje motorom) manje su opasni.

3. Za BRZU vožnju: teorija pokazuje da se određeni put najbrže prelazi pod 3 stvari:
- uvijek maksimalno UBRZAVANJE. Svako ubrzavanje treba biti najintenzivnije moguće ubrzavanje. Režim maksimalnog okretnog momenta motora nije pri visokim okretajima kada je snaga motora maksimalna, već pri oko 1/2 do 2/3 tih okretaja; ispod i preko tih okretaja vučna sila je manja. Zato, ako se izborom stepena prijenosa okretaji motora što više održavaju blizu tog režima imt će te njegovo najživlje, najžustrije odazivanje na dodavanje gasa pa je tada moguće ostvariti i najveće UBRZAVANJE vozila.;
- uvijek maksimalna BRZINA (koliko može vozilo i dozvoljavaju okolnosti). Svako skretanje, svaka intervencija volanom, što veća to više usporava vozilo. Idealno bi bilo voziti strogo pravo, bez skretanja. Otuda je tehnika prolaska kroz zavoje od najvećeg značaja: zavoj treba proći što glaće i elegantnije. ''Sječenje'' zavoja je korisno iz dva razloga: skraćuje se dužina trase kroz zavoj u odnosu na trasu bez skraćivanja i drugo, povećava se prečnik trase kroz krivinu čime se smanjuje centrifugalna sila koja izbacuje vozilo iz krivine. Ta sila zavisi od kvaliteta guma i podloge ali i od pritiska točkova na podlogu.
- uvijek maksimalno KOČENJE (svako kočenje treba biti najintenzivnije moguće kočenje koje dopuštaju date stvari – kočnice, gume, kolnik, kiša, prašina, zavoj, ...).

4. Za ŠTEDLJIVU vožnju imamo 2 savjeta: a) izbjegavati usporavanje i b) težiti vožnji u režimu maksimalnog okretnog momenta.
a) Najveći efekt na uštedu goriva ima vožnja sa što manje USPORAVANJA i KOČENJA a naročito ZAUSTAVLJANJA. (Podrazumjeva se usporavanje kada situacija u prometu to zahtjeva.) Obrazloženje: kinetička energija (energija kretanja) vozila dobijena je na račun potrošenog goriva i srazmjerna je kvadratu brzine vozila (1/2mv2). Ova se energija potpuno gubi zaustavljanjem (točnije pretvara se u toplinu na kočionim pločicama) i naravno, da bi se vozilo dalje kretalo, energija se potom mora nadoknadi novom potrošnjom goriva. Start vozila iz mjesta je režim najveće moguće potrošnje goriva. Stoga: na iz daljine primjećeno crveno svjetlo na semaforu oduzmite gas i lagano usporavajte vozilo (prebacivanjem u sve niže brzine i ako treba onda prikočite malo) – sa namjerom da se izbjegne ZAUSTAVLJANJE i prođe kroz zeleno 'sa što većom brzinom (energijom). Osim uštede goriva, vozeći na ovakav način moguća je čak i brža vožnja – prolaskom mimo vozila koja su se zaletjela i sada stoje (‼) u drugim trakama ispred semafora.
b) Motor ima najveći stupanj iskorištenja goriva ako radi u režimu maksimalnog okretnog momenta (tj. ima te okretaje kada je okretni momenat maksimalan). Zato služi 5-ta brzina – da se na tim okretajima motora postigne veća brzina vozila nego ako bi auto bio u 4. brzini.

PAR SAVIJETA ILI PRVA POMOĆ ako motor neće da upali ili nepravilno radi:
Do problema može doći iz 4 grupe razloga:
1. dovod goriva do cilindara
2. dovod zraka do cilindara
3. iskre na svjećicama
4. upravljanje ventilima

1. Dovod goriva do cilindara

1.1. Početi provjeru od toga da li ima goriva u rezervoaru i da li je rezervoar probušen.
1.2. Dali su cijevi/crijeva do pumpe za benzin dobra – nisu začepljena ili probušena.
1.3. Da li pumpa za benzin ispravno radi. Događa se da otkaže membrana u pumpi i to samo pri višim temperaturama motora; tako da bude sve dobro kada se motor ohladi.
1.4. Da li su cijevi/crijeva iza pumpe dobra. Sve naprijed pobrojano provjerava se lako – skine se kraj crijeva neposredno do motora i ugura u neku probnu posudu/bocu i potom pokrene motor. Trebao bi iz crijeva u posudu benzin teći kontinuirano ili u isprekidanim mlazevima.
1.5. Da li je problem u karburatoru ili u diznama za benzin. Ako je karburatorski (stari) sistem probati sa sipanjem benzina direktno u usis zraka u karburator: skine se filter za zrak da bi se moglo pristupiti usisu zraka i istovremeno sa verglanjem motora kapa se u kapljicama ili tankom mlazu benzin u usisnu cijev karburatora.
1.6. Ako je u pitanju direktno (injection) ubrizgavanje benzina u usisnu granu motora, bilo u jednoj točki (sistem monopoint ili singlepoint) ili ispred svakog cilindra (multipoint), provjeriti da li svaka dizna dobija napajanje strujom (provjera se vrši alatkom - Auto Glinericom (AG) opisanom u daljem tekstu) i dalje da li nije začepljena od pijeska ili kamenca. Čišćenje dizni je moguće ultrazvučno ili hemijski, aditivima u gorivo.

2. Dovod zraka do cilindara

2.1. Zrak se najprije filtrira i događa se da je filter začepljen. Ili se mijenja ili, za prvu pomoć, može da se ispuše komprimiranim zrakom iz kompresora (smjer strujanja treba biti kontra normalnom smjeru zraka kada ulazi u motor.
2.2. Ako motor ima mjerač protoka zraka (klapna kojom se mjeri protok zraka u motor) on može biti zakočen ili potpuno otvoren uslijed eksplozije u usisnoj grani (posebno ako se radi o pogonu na plin).
2.3. Pravilna količina zraka može biti poremećena uslijed tkz. falš zraka – tada dolazi do isprekidanog rada motora - ''izbijanja'' ili ''pumpanja'', ili u svim režimima rada ili samo kada je motor hladan ili pak samo kada je vruć. Treba provjeriti dali dobro brtve svi spojevi crijeva i gumenih dijelova kroz koje prolazi zrak u usisnu granu motora. Moguće je da su cijevi napukle ili se bragica olabavila.

3. Pravilna iskra na svjećicama

3.1. Da li je u pitanju sistem paljenja provjerava se ovako. Ako je moguće, upotrijebiti izolacijsku ili građevinsku rukavicu (radi izbjegavanja neugodnih, ali bezopasnih strujnih udara) i skinuti visokonaponski kabal koji polazi od bobine i ulazi u razvodnu kapu i dok je u toku verglanje, njegov metalni kraj približavati do oko 1mm blizu mase. Iskra bi trebala biti jaka i svijetlo roze boje.
(Ako je ima )
Ako je nema, za dalju provjeru potrebna je alatka po nazivu- Auto Glinericom (AG) [a to je probna lampa koja na svom kraju ima štipaljku za masu].
Da li do bobine dolazi +12V, (na klemu ''+15''), provjeravamo tako što [pri datom kontaktu - ključem, kada svijetli signalna sijalica akumulatora i pritiska ulja na instrument tabli] AG treba mirno svijetli i prije i za vrijeme verglanja.
Da li drugi niskonaponski kraj bobine (klema ''–1'') dobija ispravan napon, provjerava se tako što AG trepće samo u toku verglanja. Ako ne trepće, provjeriti komutator (nekada je njegova funkcija ostvarivana platinskim gumbima) odn. sistem za paljenje koji ga zamjenjuje (elektronski ili računarski).
Komutator ima napajanje +12V (ispituje se kao ''+15'' na bobini), masu (da li ima masu ispituje se sa AG čiju štipaljku sada treba povezati na + klemu akumulatora), ulaz sa čitača/davača/senzora položaja radilice odn. bregaste osovine (ispituje se ommetrom) i izlaz ka bobini (ka klemi ''–1''). Komutator može da otkazuje i tek pri nekim okretajima, a moguć je kvar i na čitaču ili kabelu ili konektoru čitača. Davač može biti kalem u razvodniku ili poseban čitač ispred zubaca na nazubljenom zamašnjaku.
3.2. Ako iskre ima, ali je slaba, provjeriti bobinu – moguće je da ima ''falš'' pražnjenje (iskrenje) koje joj smanjuje efekt, i ono može biti i iznutra (rijetko) ili vanjsko. Vanjsko iskrenje se provjerava približavanjem - opipavanjem bobine rukom dok se vergla ili dok motor radi, i vizuelno – po svjetlucanju (''koroni'') u mraku, posebno ako je motor u vlažnoj atmosferi ili magli jer se tada korona najbolje zapaža.
3.3. Ako je iskra iz bobine na ulasku u razvodnu kapu dobra, ako motor ipak može raditi, skidati i vraćati jedan po jedan kabel do svjećice i provjeravati da li ima promjene u radu motora (po njegovom zvuku ili po obrtomjeru). Ako nema promjene, to pokazuje da taj cilindar nije u funkciji.
3.4. Ako motor ne može raditi, skidati jednu po jednu svjećicu i, vrativši kabel na nju i prislonivši je na masu, provjeriti iskru za vrijeme verglanja motora. Ako je nema ili je slaba, provjeriti kablove do svjećica (opipavanjem) i dalje razvodnu ruku u razvodniku i samu razvodnu kapu. Kapa može biti napukla i kroz te unutrašnje pukotine formirati puzne staze za iskru kojom se iskra provodi nepravilno – neželjenom putanjom. U kapi se može zateći i nedozvoljeno mnogo prašine ili vlage i to opet dovodi do falš putanje iskre. Kapu treba obrisati i osušiti.
3.5. U slučaju nadzora ispušnih plinova preko tkz. Lambda sonde, kompjuterski sistem paljenja se zbunjuje ako je npr. ispušni lonac – auspuh probušen ili ako je otpao i tome slično. Npr. slučaj iz prakse: čak i nepravilan rad (malo se pomakao iz svog položaja) mikroprekidača za paljenje stop svjetala koji se nalazi iznad papučice kočnice može prouzrokovati kompjuterski poremećen rad motora. Takvi se kvarovi otkrivaju specijalnim dijagnostičkim uređajima u kojima se zapisuju i pamte i sva ostala nepravilna stanja i poremećaji između dva očitavanja i resetiranja.

4. Pravilno upravljanje ventilima

4.1. Pravilno upravljanje ventilima se najlakše provjerava skidanjem poklopca ventila i promatranjem kroz taj otvor rada ventila - vidi se njihovo kretanje. Ako ne rade, pukao je zupčasti remen kojim se prenosi okretaji radilice na bregastu osovinu i tada ne treba više pokušavati pokretanje motora jer može doći do teže havarije uslijed udaranja klipova u ventile.
umjesto krvi benzina, a u glavi mašina.
bojan.lulic1@pu.t-com.hr
Avatar
boky e30
1.2 12v
 
Postovi: 38
Pridružen/a: 19 stu 2008, 15:20
Lokacija: Pula

Re: Evo par korisnih stvari

PostPostao/la orsh.480T » 22 stu 2008, 22:42

dobro kazes mene je ucio instruktor, prvo palis motor pa onda potrosace, prvo gasis potrosace pa onda motor!
palac gore :twisted:
robert.orsh@gmail.com

--speed--till--I--bleed--

--VOLVO--FOR--LIFE--
Avatar
orsh.480T
1.8 16v
 
Postovi: 464
Pridružen/a: 30 lis 2008, 18:31

Re: Evo par korisnih stvari

PostPostao/la nike » 23 stu 2008, 13:52

hebote ovaj tip je živa enciklopedija!!!! ;)
dobro zboriš prijatelju :geek: i korisno usto hvala na smjernicama!
Živi život,vozi brzo, umri star.....
Avatar
nike
1.8 16v
 
Postovi: 312
Pridružen/a: 17 vel 2008, 19:10
Lokacija: Đurđevac

Re: Evo par korisnih stvari

PostPostao/la DanielST » 23 stu 2008, 19:50

Mislim da se kaze: "Sjedni 5!" :)
Jako korisno u uklanjanju zabluda kod velikog broja vozaca.
8-)
Avatar
DanielST
Admin
 
Postovi: 1244
Pridružen/a: 18 pro 2007, 01:25
Lokacija: Kaštel Štafilić

Re: Evo par korisnih stvari

PostPostao/la boky e30 » 24 stu 2008, 12:12

A šta da kazem lud sam za autima :D
umjesto krvi benzina, a u glavi mašina.
bojan.lulic1@pu.t-com.hr
Avatar
boky e30
1.2 12v
 
Postovi: 38
Pridružen/a: 19 stu 2008, 15:20
Lokacija: Pula

Re: Evo par korisnih stvari

PostPostao/la ivory » 24 stu 2008, 18:09

razumljivo! :D
Avatar
ivory
2.0 16v
 
Postovi: 1080
Pridružen/a: 06 sij 2008, 18:45
Lokacija: Vukovar, Osijek

Re: Evo par korisnih stvari

PostPostao/la nike » 24 stu 2008, 18:13

ili oni za tebom hehe! ;)
Živi život,vozi brzo, umri star.....
Avatar
nike
1.8 16v
 
Postovi: 312
Pridružen/a: 17 vel 2008, 19:10
Lokacija: Đurđevac

Re: Evo par korisnih stvari

PostPostao/la boky e30 » 25 stu 2008, 14:03

nike je napisao/la:ili oni za tebom hehe! ;)

a naznam, sad si me natjerao na razmišljanje :D , to je obostrana ljubav i ludost...
umjesto krvi benzina, a u glavi mašina.
bojan.lulic1@pu.t-com.hr
Avatar
boky e30
1.2 12v
 
Postovi: 38
Pridružen/a: 19 stu 2008, 15:20
Lokacija: Pula

Re: Evo par korisnih stvari

PostPostao/la DarioGTI » 18 sij 2009, 17:33

dobro je znat neke stvari ...... :)
140.7dB - nekad bilo, pričalo se...
Avatar
DarioGTI
2.0 16v
 
Postovi: 1153
Pridružen/a: 10 sij 2009, 16:26
Lokacija: Osijek - Tenja


Natrag na Mehanika



Online

Trenutno korisnika/ca: Nema prijavljenih korisnika/ca. i 11 gostiju.

cron