Princip rada Hondinog V-TEC motora

Motor, ovjes, mijenjač ...

Princip rada Hondinog V-TEC motora

PostPostao/la DanielST » 24 vel 2008, 12:34

Naletio sam na ovo na netu pa da podijelim znanje s vama ;) :

slika
slika

Kao uvod, možda je zanimljivo napomenuti da je Honda jedan od najvećih proizvođač motora na svijetu, kao i to da je Honda firma sa sportskim image-om, često nazivana "japanskim mercedesom", kako zbog cijene tako i zbog kvalitete.


U trenutku stvaranja ovog teksta (na početku 3. milenija) Hondin motor koji se nalazi u njihovom roadstar-u S2000 ima najveću relativnu snagu - ne računajući kompresorske motore. Motor ima 2000 ccm i snagu od 240 KS što znači da ima 120 KS po litri zapremnine. Motor tu snagu ostvaruje na preko 8000 okretaja u minuti, a da bi se ovaj serijski (komercijalni) motor mogao toliko brzo okretati, najzaslužniji je VTEC - hondin sistem promjenjive faze otvaranja ventila.

O čemu se zapravo radi...
Iako nam u ovoj rubrici nije običaj obrađivati sklopove određenih proizvođača, ovaj puta smo se odlučili napraviti iznimku. Najviše zbog toga, što na primjeru V-TEC motora objašnjavamo i neke općenite principe rada motora. Dakle, krenimo..

9,000 okretaja u minuti je maksimum za koji tvornica jamči da se taj motor može vrtiti (iza toga počinje crveno polje na brojaču okretaja)... to znači da taj motor 4,500 puta u minuti usise, zapali i izbaci smjesu... to isto tako znači da se ta smjesa mora puno brže kretati u radni prostor (motora) i iz njega van... I kako onda natjerati tu smjesu da se brže kreće? Jednostavno... "Napravite propuh"... (Možete to probati i kod kuće! najbolje je ako imate prostoriju sa dva prozora koji su na suprotnim zidovima, pa probajte kako to izgleda kada vani puše vjetar, a vi otvorite obadva prozora U ISTO VRIJEME... smjesa smoga i zraka se u tom slučaju stvarno brže kreće - zar ne?)

"Standardni" motori (Navodno evropske škovace načelu s talijanima)
slika
Na prvom dijagramu vidite kako to izgleda kod standardnih motora.
Bijela linija označava fazu otvaranja i zatvaranja ispušnog ventila, nakon kojeg se (kod slijedećeg takta) otvara i zatvara usisni ventil (crna linija).
Naravno i tu je prisutno određeno preklapanje faza (tj. period kada su istovremeno otvoreni usisani i ispušni ventil), ali ovdje je to pojednostavljeno prikazano kao da tog preklapanja nema, jer je ono prilično manje nego kod "sportskih" motora

"Sportski" motori (Normalno iz japana)
slika
Kod sportskih motora to izgleda kao na drugom dijagramu. Prije nego što se ispušni ventil zatvori, usisni ventil je već otvoren, što smjesi omogućuje brži prolazi kroz cilindar, tj. nema stanja čekanja kao kod gornjeg motora. Dakle, pred kraj faze ispuha, već počinje proces ulaska smjese u cilindar. Time omogućujemo manje vrijeme potrebno za punjenje cilindra.


I tu se postavlja pitanje zašto svi motori ne koriste takav način rada? Razlog leži u tome što taj sistem funkcionira dobro samo kada se radi o velikom broju okretaja (što je jako korisno na trkama), a na malim okretajima su takvi motori neelastični. Ako standardni motor želite "nagovoriti" da ima fazu otvaranja ventila kao kod sportskog motora morate, samo promijeniti bregastu osovinu koja će imati drugačija brijegove, tako da su ventili duže i više otvoreni. Naravno, najbolje bi bilo kada bi motor malo mogao imati standardnu bregastu osovinu na malom broju okretaja, a onu drugu na velikom broju okretaja. I kakve sad to ima veze sa Hondinim V-TEC sistemom?... Pa Hondin V-TEC sistem omogućuje da se ventili otvaraju i na prvi i na drugi način... čak i na treći (srednji)... Evo i odgovora kako...

Prva faza
slika
Kod nižeg broja okretaja rade samo dva brijega (Crvene strelice) bregaste osovine (ljubičaste točke) i podižu klackalice (Žute točke) koje pak spuštaju ventile. Primijetit ćete da prvi brijeg (najmanji, skroz lijevo) samo malo spušta jedan ventil - to znači da i malo goriva ulazi u radni prostor. Istovremeno treći brijeg (skroz desno) spušta ventil malo više. U ovoj fazi srednji brijeg (Plava točka) podiže svoju klackalicu, ali ona nije fizički povezana sa ventilima - tako da se brijeg u stvari vrti u prazno i ne radi ništa efektivno.

Druga faza
slika
Kada se motor zavrti do srednjeg broja okretaja, u gornju polovicu hidrauličnog voda dolazi ulje (Narančasto) pod velikim pritiskom. To ulje pritišće klizač desne klackalice (Crvena točka) tako da on uđe u lijevu klackalicu (Plava točka - usporedite stanje sa prethodnom slikom). Posljedica toga je da oba ventila dobivaju istu fazu, tj. više se otvaraju. Sada elektronika motora može ubaciti npr. veću količinu smjese kroz usis. S obzirom da je treći brijeg bregaste osovine sada preuzeo kontrolu nad usisnim ventilom, prvi (najmanji) brijeg se sada vrti u prazno i ne dodiruje svoju klackalicu jer mu je previsoko. Srednji brijeg se nalazi u istom stanju kao i u prvoj fazi.

Treća faza
slika
Kod visokog broja okretaja ulje ulazi i u donju polovicu hidrauličnog voda.
To ulje pritišće donji klizač desnog zupca, koji pritišće ostale klizače (Crvena strelica), a finalni učinak je da su sve klackalice spojene kao da su jedna kompaktna cjelina. Sada nastupa srednji brijeg bregaste osovine - kako je najviši, on jedini i radi, a druga dva zupca se vrte u prazno jer su im klackalice previsoko.. Srednji brijeg je ovdje izveden tako da ima malo pomaknutu fazu od druga dva, pa se oba ventila u ovom režimu otvaraju ranije i zatvaraju kasnije, a prilikom otvaranja spuštaju se do najniže točke. Drugim riječima, omogućuje se usis velike količine smjese.

Ovakav sistem regulacije rada ventila dodatno opterećuje bregastu osovinu, pa se na takve motore ne stavljaju hidraulični podizači ventila, stoga je iste potrebno podešavati s vremena na vrijeme... Ako malo razmislite shvatit ćete kako ovaj sustav (zbog prve faze) omogućuje i nižu potrošnju goriva...

Honda nije jedina koja primjenjuje sustav promjenjive faze ventila na svojim motorima... BMW ima u svojim motorima sistem koji se zove VANOS, Porsche ima svoj sistem, Toyotin se zove VVT-i, Mitsubishi se služi kraticom MIVEC, a kod Nissana se zove VVL. Potrebno je još napomenuti da je ovaj koncept jako ovisan o kvaliteti upotrijebljenih materijala. Hondini stručnjaci rade na razvoju HYPER VTEC motora, koji bi trebali imati još veću izlaznu snagu, uz smanjenje potrošnje goriva.
Avatar
DanielST
Admin
 
Postovi: 1244
Pridružen/a: 18 pro 2007, 01:25
Lokacija: Kaštel Štafilić

Re: Princip rada Hondinog V-TEC motora

PostPostao/la Angel » 26 vel 2008, 22:31

very korisno..
uvijek sam htio vidit šemice ventila na japanskim mlinčekima ali mi se nije dalo tražiti po netu.. :mrgreen:
..prevelika sam ljenčina..
slika
http://www.songofhorizon.com

live and let live..
Avatar
Angel
Admin
 
Postovi: 102
Pridružen/a: 18 pro 2007, 21:01
Lokacija: Zelina

Re: Princip rada Hondinog V-TEC motora

PostPostao/la w_08 » 27 vel 2008, 03:25

c/p sa fast-lane????????
slika
http://www.fast-lane.org
Avatar
w_08
1.4 16v
 
Postovi: 72
Pridružen/a: 22 sij 2008, 20:54
Lokacija: split

Re: Princip rada Hondinog V-TEC motora

PostPostao/la DanielST » 27 vel 2008, 13:45

e i???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
:D
Avatar
DanielST
Admin
 
Postovi: 1244
Pridružen/a: 18 pro 2007, 01:25
Lokacija: Kaštel Štafilić

Re: Princip rada Hondinog V-TEC motora

PostPostao/la w_08 » 27 vel 2008, 14:30

onda napomeni da je c/p!

moj savjet tebi u vezi cilog foruma:manje photoshopa i razgovora o njemu!! ovo je tuning forum i stavljaj vise ovakvih stvari!!!
slika
http://www.fast-lane.org
Avatar
w_08
1.4 16v
 
Postovi: 72
Pridružen/a: 22 sij 2008, 20:54
Lokacija: split

Re: Princip rada Hondinog V-TEC motora

PostPostao/la DanielST » 27 vel 2008, 15:53

Nisam ni rekao da je.
Nego, jel' to naredba ili...? :lol:

Moj savjet tebi:

1.) Ovo nije tema za predlaganje. Ako imas prijedlog ili kritiku imas dio foruma za to pa se tamo izjasni. Ako imas problema s javnim izjasnjavanjem imas PP pa se javi nekome od administratora.
2.) Nemoj molim te ni meni ni drugim ljudima govoriti da MANJE RAZGOVARAJU o nekoj temi ili dijelu foruma o stvarima koji su tu postavljeni bas da bi se razgovaralo o njima i to jos za razgovore koji ne krse pravila foruma. Jer NE ZABORAVI: Forum je mjesto gdje ljudi trebaju STO VISE razgovarati jedni s drugima i izmjenjivati informacije o temama koje su otvorene u forumu, naravno pritom pazeci na pravila. Ne mogu ja sad ljudima nakon ove tvoje izjave reci: "Taj i taj je predlozio da malo manje pricamo o VT-u. Imao je pravo. Imate temu VT, ali nemojte puno pricati u njoj, probajte malo MANJE RAZGOVARATI u toj temi" To nije smisao foruma. To je upravo suprotno.

Admin si, tj. moderator na fast-lane forumu i premda nisam bas imao dobrih iskustava s adminima na tom forumu(javno vrijedjanje i slicno, krsenje zakona foruma od strane admina itd.), a i dosta drugih korisnika istog koliko sam imao prilike citati na doticnom forumu je imalo slicnih problema, svejedno sam ti dao jednu veliku dozu respekta ne podcjenjujuci te premda sam odmah u startu imao neku nelagodu zbog iskustva na FL-u.

Da zavrsim bezpotrebnu pricu: Ovaj forum nije FL(na ovaj nacin ne pokusavam omalovaziti doticni forum, pa naprotiv, nakon svega sto sam dozivio na njemu jos uvijek sam njegov clan, premda vise to nije to). Vec je zamisljen da funkcionira na jednoj totalno drugoj razini. Da korisnicima bude maximalno ugodno, zabavno i korisno. Da se svatko na neki nacin pronadje na njemu. Da se postuju pravila koliko je moguce. Ako nekome nesto ne pase, smeta mu ili ga nedaj Boze vrijedja da se to promijeni. Jer nama je svaki pojedinac bitan, a ne da tu bude nas 20 koji cemo se zajebavati, a ovi ostali da nemaju osjecaj pripadnosti i sl. Zato po tko zna koji put napominjem: Nije bitna brojnost(dosta je i nas 20), bitno je da se svi ljudi zabavljaju, pronadju u tome svemu itd. Bez obzira bili oni pro-tuneri, amateri ili maloljetni medju nama koji polazu za dozvolu i skupljaju novce za svoje prve felge na tatinom autu, a usput se bave VT-om.

Razmijem da si MOD i da mozda mislis da bi nesto trebalo uciniti drugacije jer imas iskustva s forumima ili sl. Ali tvoja misljenja me ne zanimaju ukoliko to nisu neki prijedlozi koji ce poboljsati forum. A smanjivanje razgovora o VT-u nece poboljsati forum, jer onda bi zakidao jedan broj clanova sto nebi bilo u redu i nije mi cilj. A ako mislis da nam fali vise ovakvih stvari zasto ih i ti ne stavljas kad si ih vec vidio na FL-u?? Pa i ti si clan ovog foruma, doprinesi nesto. ;) Ali ne zaboravi da nisi admin niti moderator i da ne mozes nikome govoriti sto da radi i igrat se admina na ovom forumu(citiram: "napomeni da je c/p!", "manje photoshopa i razgovora o njemu!!", "stavljaj vise ovakvih stvari!!!")

To je to. Ako sam rekao nesto lose/krivo neka me slobodno bilo tko ispravi(naravno na PP jer ovo nije tema za ovakve price). Ako sam nekoga uvrijedio ili slicno neka mi oprosti jer zbilja mi nije bila ni najmanja namjera.
A sto se tice tebe w_08: Nemoj molim te ni slucajno da se ovo pretvori u neku svadju ili sl., jer to mi nije ni najmanji cilj. Da to dokazem idemo na cevape i pice prvom prilikom! Moze i u nedjelju, nakon, znas.....odlaska na mjesta gdje se nelegalno okupljaju neki tamo ljudi.....znas ona mjesta gdje mi ne idemo... :D
Avatar
DanielST
Admin
 
Postovi: 1244
Pridružen/a: 18 pro 2007, 01:25
Lokacija: Kaštel Štafilić

Re: Princip rada Hondinog V-TEC motora

PostPostao/la w_08 » 27 vel 2008, 19:40

nista lose ja nisan mislia... :lol: dapace.....podrzavam vise ovakve teme o tuningu nego virtual icemu...kuzis....nije ni bitno.....svatia si sve ;)

za cevape nea grede... ;)


btw ogroman sorry na ogromnom offtopicu svima

pusa
slika
http://www.fast-lane.org
Avatar
w_08
1.4 16v
 
Postovi: 72
Pridružen/a: 22 sij 2008, 20:54
Lokacija: split

Re: Princip rada Hondinog V-TEC motora

PostPostao/la jenny » 26 ruj 2008, 13:57

dobar članak, lijepo je pročitati nešto korisno mada se svi manje više trudimo pisati korisne stvari.
E navodno honda ima jedne od najtrajnijih motora na kugli zemaljskoj...
Honde su što se mene tiče prave makine, a što se tiče usporedbe s Mercedesom, Honda je valjda deset puta startnija i lakša od "mečke"
slika
slika

THE POWER OF DREAMS
Avatar
jenny
1.8 16v
 
Postovi: 383
Pridružen/a: 03 ruj 2008, 11:45
Lokacija: Gospić


Natrag na Mehanika



Online

Trenutno korisnika/ca: Nema prijavljenih korisnika/ca. i 6 gostiju.